Bart Flos en Het anti-klaagboek in twee minuten:
Bart Flos en Het anti-klaagboek op Radio538 met Edwin Evers
Wat nou? Kun je zomaar een uurtje stand-up comedy binnenhalen over klagen en anti-klagen? Ja hoor, het is lachen, gieren, brullen met dit thema maar het laat je ook een beetje om jezelf lachen. Uiteraard zijn alle thema’s ook voorzien van een serieuze rode draad. Lees snel verder hoe je een inspirerende presentatie kunt boeken.
Het anti-klaagboek is in alle (online) boekwinkels volop verkrijgbaar.
Meer dan 20.000 exemplaren verkocht!
Altijd al eens willen weten hoe je zelf scoort op de klaagschaal of ben je benieuwd naar die ander? Doe de Anti-klaagtest. Hoe staat het eigenlijk met jouw eigen leven op dit moment? Hoe gelukkig ben je nu echt? Zet jezelf in het Anti-klaagkwadrant.
Ga naar www.antiklaagboek.nl en doe de test.
De 9e druk van het Anti-klaagboek is verschenen in november 2018.
Voor referenties klik hier.
Voor een overzicht van de producten en diensten van Bart Flos Veranderadvies (de vijf thema’s versus de vijf vormen van dienstverlening) klik hier:
Overzicht dienstverlening – Productportfolio2 – (c) Bart Flos Veranderadvies
Gewetensvragen:
- Wordt er veel geklaagd in je (werk)omgeving?
- Wil je meer weten over de oorzaken van klagen om daarmee meer bewustzijn te creëren wanneer het zich voordoet?
- Zoek je praktische hulpmiddelen, tips & trucs om het klagen in de wandelgangen op positieve wijze aan te pakken?
- Wil je weten hoe u sombere sferen en klaagzangen uit uw onderneming kunt verwijderen?
- Kan je organisatie of afdeling wel een opkikker gebruiken?
- Wil je anderen helpen met hun geklaag en tegelijkertijd uw eigen klaaggedrag verminderen?
- Worden alle veranderingen in de bedrijfsvoering jou en je medewerkers soms wat te veel en heb je behoefte aan relativering?
Als jemeer dan twee vragen met een volmondig ‘ja’ heeft beantwoordt dan wordt het beslist eens tijd voor een presentatie of training over klagen en anti-klagen. De lengte, toonzetting en intensiteit van de presentatie of training kan naar behoefte worden aangepast en op lengte van jouw doelen en wensen worden gesneden. Neem gerust contact op met Bart Flos Veranderadvies voor een anti-klaagpakket op maat.
‘De kracht van anti-klagen’
Een presentatie(/training) anti-klagen kijkt op een unieke manier naar het verschijnsel klagen en de klaagcultuur daar omheen. Op een dynamische en interactieve manier leren de deelnemers wat klagen is, waar het vandaan komt en wat ze er (zelf) aan kunnen doen. Iedereen zit daarbij op de eerste rij en mag volop “ruiken, proeven en voelen”.
Anti-klagen inspireert niet alleen maar spoort ook aan om het klagen op de werkvloer actief onderling aan te pakken. “Blijvend beklijven” is het motto en dat doe je samen: manager én medewerker, ook als de docent weer uit het zicht is verdwenen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om het thema Anti-klagen vorm te geven:
Een presentatie (minimaal 1 uur)
Dit is een ludieke, dynamische en interactieve presentatie over het verschijnsel klagen en de remedie anti-klagen. Het doel is de ogen te openen voor het klaaggedrag om ons heen maar ook voor dat van onszelf. In deze relatief korte vorm zit geen specifiek trainingselement; het beoogt de (anti-)klaagzintuigen (voor) te prikkelen.
Een dergelijke vorm is overigens ook uitstekend geschikt als opstarter of afsluiter van een bedrijfsbijeenkomst.
Een midi-workshop (2 of 3 uur)
Naast het bovengenoemde ludieke gedeelte (wat is klagen, waarom doen we het en hoe komen we er weer vanaf?) wordt dieper ingegaan op de materie van het positief pareren en het voorkomen van klagen door middel van de negen tips & trucs van het anti-klaagboek, met name die van de probleemanalyse.
De Probleem Analyse Checklist© of PAC©
Het trainingselement bevat de Probleem Analyse Checklist© of PAC© waarbij de focus ligt op het separeren van de (klaag)emotie van een probleem en praktische doelgerichtheid om dit probleem aan te pakken. Hierbij is zowel de werkvloer als ‘het management’ even actief betrokken.
Na een presentatie/training anti-klagen heeft iedere deelnemer de sleutel in handen om het geklaag op de werkvloer (en daarboven) positief om te buigen.
Een workshop anti-klagen verenigt alle bovengenoemde elementen maar voegt daar aspecten van samenwerking en (persoonlijk) leiderschap aan toe (‘De kunst van het samenwerken: geven en nemen’, ‘Communiceren kun je leren’, ‘Over onnodig lijden en noodzakelijk leiden’, ‘Vier communicatie-dimensies’, ‘Drie Branddriehoeken’).
Na een workshop anti-klagen heeft iedere deelnemer niet alleen de sleutel in handen om het geklaag op de werkvloer (en daarboven) positief om te buigen maar ook om het eigen persoonlijk leiderschap te gebruiken om de samenwerking te verbeteren. Het gezamenlijke, ‘grotere goed’ staat daarbij voorop.
Presentaties
De presentaties zijn zeer ludiek, dynamisch en interactief. Er valt veel te lachen over klagen, klaagzangen en ander klaaggedrag maar er loopt altijd een serieuze rode draad door het geheel heen:
1 Wat is klagen? Waar komt het vandaan?
2 Waarom klagen we zo graag?
3 Hoe kan ik mij meer bewust worden van mijn eigen klaaggedrag?
4 Hoe kan ik anderen op een positieve manier helpen met hun geklaag?
5 Wat te doen als klagen zwaar en chronisch wordt?
Laat je dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega’s, familie of vrienden. Ontdek hoe je korte metten maakt met hun geklaag. Maak gebruik van je aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk.
Lezingen, workshops, seminars, congressen en symposia
Bart Flos Veranderadvies is jou ook graag van dienst op lezingen, workshops, seminars, congressen en symposia. Klagen en anti-klagen kan als hoofdthema met gastsprekers worden geprogrammeerd maar het onderwerp kan ook perfect als onderdeel van een ander thema worden ingezet. Je kunt je dag ermee beginnen of beter nog, je kunt je dag perfect afsluiten met een positieve boodschap: doe mee en wordt anti-klager. Begin vandaag nog!
Het anti-klaagboek als leidraad
Presentaties en trainingen rondom het thema klagen en anti-klagen zijn gebaseerd op de zes hoofdstukken van het anti-klaagboek:
1 Wat is klagen?
Over brommen en zeiken, drammen en zieken
De top tien van populairste klaagonderwerpen
Anti-klagen voor beginners
Word ook anti-klager
2 Waarom klagen we?
Te hoge verwachtingen
Verwend door de moderne tijd
Behoefte aan aandacht en erkenning
Oogkleppen tegen het positieve
Er graag bij willen horen
Denken dat klagen gewoon is
Volgzaam het leven leiden dat je niet wilt
Ontevreden, onnozel en angstig zijn
Binnenvetter zijn door piekeren en tobben
3 Ontmasker de klager
Hoe herken je een klager?
Hoeveel klaag je zelf?
Hoeveel klagen al die anderen?
4 Reken af met je eigen gezeur
Een goed gesprek met jezelf
Wat te doen als je het niet kunt laten?
5 Reken af met andermans gezanik
De kracht van het positieve
De slimme afleiding
De aandacht voor de emotie
Luisteren, spiegelen en herhalen
De kracht van de lach
Ga terug naar de bron
De kracht van het onverwachte
De doorverwijzing
Ga achterom via het waarom
6 Noodpakket voor klaagrampen
De zelfvervullende voorspelling
De nuchtere werkelijkheid
Aanvaarden en berusten
Confronteren met de consequenties van het geklaag
Contact
Bart Flos Veranderadvies overlegt graag met je over de specifieke samenstelling van presentatie of training afhankelijk van de beschikbare tijd (1 uur, 2 uur, 3 uur, een halve of hele dag of anderszins, de keuze is geheel aan jou) en de specifieke wens of problematiek vanuit je organisatie. Neem gerust contact op met Bart Flos Veranderadvies voor een presentatie of training op maat. Afhankelijk van je wensen en behoeften en je unieke bedrijfssituatie bepalen we vervolgens gezamenlijk wat voor jou het beste werkt.