Onderstaand artikel is verschenen als één van de managementblogs op de website van van managementboek.nl.
We worden overspoeld door kennis! Dag in, dag uit spuwen oude en nieuwe media eindeloze hoeveelheden informatie over ons uit waaruit we moeten kiezen. Het blinkt, het schettert, het overschreeuwt ons, het verleidt ons met kleur, geluid en een heleboel bling.
Er zijn duizenden managementboeken geschreven over leiden en managen, innoveren en inspireren veranderen en verduurzamen; op papier weten we álles over álles. Maar in de praktijk mislukt twee derde van alles dat we willen veranderen. Rara, hoe kan dat? In deze preview schijnt bestsellerauteur en inspirator Bart Flos zijn licht op de Kennisparadox.
Iedere overbelaste, verwarde, chaotische, gestreste en jagende manager heeft vast een scala aan managementboeken in zijn bibliotheek die stuk voor stuk een unieke, snelle en briljante oplossing bieden voor al zijn problemen. En anders zijn er nog talloze trainingen en workshops die hij kan volgen, in iedere denkbare vorm, van Zenn tot Neurolinguistisch Programmeren, van Mindfullness tot MBA, van trainen tot entertrainen, van een uurtje lachen, gieren, brullen tot tiendaagse academies met alles er op en er aan, inclusief nootjes en een flesje water. Fantástisch! Alle oplossingen in een notendop, alles mooi op een rijtje met tips & trucs, checklists, to do’s en to-vooral-don’ts.
Probleem opgelost? Nou, nee. Helaas: er-is-geen-pilletje!
Want stel je nou toch eens voor hoe dat gaat in de praktijk. Op het werk loopt alles gewoon door, er wordt volop geklaagd en iedereen moet wat van iedereen. Alles verandert in hoog tempo en het is goochelen met de tijd om werk en privé in balans te houden. Dus vind die arme manager laat in de avond een verloren halfuurtje om in één van die dikke pillen te kijken. ‘Alles over veranderen’ of ‘Innoveren in een notendop’ of ‘De Zeven Wonderbaarlijke Manieren Om Al Je Problemen In Een Oogwenk Op Te Lossen’. Maar die boeken staan vol met managementjargon, checklists die hem duizelen: doe dit, doe dat, pas daar mee op, kijk hier voor uit, vermijd dit, benadruk dat, schiet op! Je hoort hem denken: ‘Ik kijk er later nog wel een keertje naar…’en het boek verdwijnt in de stapel op het nachtkastje.
Welkom in de wondere wereld van de Kennisparadox. Die manager heeft geen schijn van kans! De ‘waarheden’ in al die boeken, trainingen en workshops zijn volledig ontoegankelijk voor hem want zijn oerbrein is chronisch overbelast en hij lijdt aan ernstige verwerkingsbeperking. Ja, je leest het goed: ons brein, dat van jou en dat van mij, is oeroud. Miljoenen jaren hebben we als jagers/verzamelaars over de savannen gezworven in een wereld die oneindig veel simpeler was. De afgelopen duizenden jaren – een minieme fractie op evolutionaire schaal – is onze omgeving zó snel veranderd dat ons brein dat simpelweg niet meer kan bijhouden. We leven feitelijk in een over-gecompliceerde wereld die niet meer bij ons past.
Voor alle duidelijkheid: er is niets mis met onze kennis! Op papier zijn we hartstikke slim, echt waar. Maar in de praktijk bakken we er niets van: onze organisatie zijn bij lange na niet succesvol, onze verandertrajecten mislukken voortdurend en onze medewerkers zijn chronisch chagrijnig. Help!
Geen paniek! Om dit dilemma te doorbreken moeten we slim zijn. Slimmer nog dan op papier. We moeten namelijk niet proberen de Kennisparadox op te lossen, we moeten hem omzeilen. We kunnen niets doen aan de cognitieve beperkingen die ons DNA in onze hersenen heeft geprogrammeerd. Het is een fabelachtige rekenmachine maar totaal ongeschikt voor de hedendaagse overload aan kennis en informatie. Multitasking is een mythe, het bestaat niet. We denken van wel maar dat komt omdat ons briljante brein ons voortdurend bedriegt. Willen we de Kennisparadox omzeilen dan hoeven we maar drie dingen te doen: ken je brein, houd het klein en één ding tegelijk is fijn!
De kenniskermis is niet Het Zoveelste Managementboek, het is zelf ook een kenniskermis. Je kunt het lezen als borrelnootje, dagschotel of als zesgangendiner. Het gaat om de keuzes die jij maakt. Dus: herhalen-herhalen-herhalen en oefenen-oefenen-oefenen. Meer weten? Ga naar www.dekenniskermis.nl en doe de test!
PS En oh ja: maak het uit met je smartphone! (maar wel vriendjes blijven)
Bart Flos is klaagcoach, inspirator, veranderadviseur en auteur. Hij schreef één van de bestverkochte managementboeken van de afgelopen tijd: Het Anti-klaagboek – Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Hij is de auteur van De kenniskermis.
Dit artikel is verschenen als één van de managementblogs op de website van van managementboek.nl.