Soms is het goed om de dingen in een aantal overzichtelijke en voor iedereen begrijpelijke categorieën in te delen. Hoe compacter en helderder de boodschap wordt gebracht hoe beter (en hopelijk langer) het blijft hangen. Laat ik hiervan, in dit blog van precies (!) 700 woorden, eens een voorbeeld geven voor wat betreft het thema klagen / anti-klagen dat (en dat vind ik heel leuk om te mogen constateren) immer aan populariteit wint.
Een andere insteek
Wellicht ten overvloede: het Anti-klaagboek gaat over wat klagen is, waar het vandaan komt, waarom we het doen en wat we er (zelf) aan kunnen doen. Het geeft negen oorzaken van klagen en negen tips & trucs om klagen positief te pareren. Het beoogt zelfbewustzijn te creëren zodat we er positief aan kunnen werken met zijn allen. Ik ga van deze gelegenheid gebruik maken om, en vergeef me de populaire managementuitdrukking, een andere insteek te kiezen.
Let op!
Ik stel me bewust wat ongenuanceerd op in dit blog, wellicht zelfs wat recalcitrant en plagerig. Dat is niet toevallig. Dat doe ik om een punt te maken. Hoe even vol tot het einde!
Vijf partjes
Waar klagen we nou eigenlijk over? En wat betekent dat voor hullie, de klagers en ons, de beklaagden? Ik heb een handige schijf van vijf samengesteld om dit te verduidelijken. Per partje geef ik kort en bondig voorbeelden, commentaar en (uiteraard) oplossingen.
1. We klagen over wat buiten onze invloedssfeer ligt
Voorbeelden: het weer, politici, CEO’s.
Commentaar: Covey heeft er van alles over gezegd met zijn cirkels en de man heeft gelijk.
Oplossing: Stop met klagen: maak je niet druk over zaken die je niet kunt beïnvloeden. Start met anti-klagen: span je in voor wat binnen je eigen cirkel ligt en zoek of kies je helpers daarbuiten.
2. We klagen over de trivialiteiten des levens
Voorbeelden: op de WC gaan zitten met de bril omhoog, gebroken nagels, het aanbod op TV.
Commentaar: in de Nationale Irritatieweek (zoek in twitter op #irristand) is er meer dan voldoende aandacht aan besteed. Zie aldaar.
Oplossing: Stop met klagen: het zijn verschijnselen van Vreselijk Verwaande Verwennerij. Start met anti-klagen: spiegel al je triviale irritaties positief, deel die met anderen en ga door met je leven.
3. We klagen over wat we zelf veroorzaken
Voorbeelden: relatieproblemen, carrièredrukte en financiële besluitvorming.
Commentaar: het blijft fascinerend om een klaagzang aan te horen van iemand die de meeste van zijn ellende zelf heeft geïnitieerd, georganiseerd en verwezenlijkt.
Oplossing: Stop met klagen: je bent er zelf aan begonnen dus je kunt er ook zelf wat aan doen. Start met anti-klagen: kom in beweging (actie, actie, actie!), draai terug wat je kunt of pas damage control toe. Berust in wat overblijft.
4. We klagen over wat ons wordt aangedaan
Voorbeelden: slechte service- of productlevering, matennaaierij op het werk, pestgedrag.
Commentaar: maar natuurlijk heeft niet iedereen het beste met je voor! We hebben allemaal onze eigen ‘agenda’ en die komt vaker niet dan wel met de jouwe overeen.
Oplossing: Stop met klagen: shit happens. Je ervaart gewoon het verschil tussen assertiviteit en volgzaamheid. Start met anti-klagen: reclameer je probleem op nette en professionele wijze. Kom op voor je zelf en haal je recht.
5. We klagen over wat ons overkomt
Voorbeelden: ziekte, ongeluk, sterven en de dood.
Commentaar: het leven is niet goed of slecht, rechtvaardig of onrechtvaardig en het leven heeft het niet speciaal op jou of mij gemunt. Het leven is simpelweg onverschillig over ons allemaal.
Oplossing: Klagen mag. Troost is hier geboden.
Gelijke boodschap
Zoals je ziet is bij vier van de vijf partjes de boodschap hetzelfde: stop met klagen en start met anti-klagen. Zo niet, zie hoofdstuk 6 van het Anti-klaagboek: ‘Noodpakket voor klaagrampen’. Eenvoudig he? Overzichtelijk he? Mooi he? Alleen het vijfde partje wijkt af, daar hoort gepaste troost. De eerste en de vijfde hebben als overeenstemming dat ze buiten onze invloedssfeer liggen. Het verschil is dat je bij de eerste een keuze hebt, bij de laatste duidelijk niet.
Zo ben ik in precies 700 woorden door het hele concept anti-klagen gevlogen. Want tja, klagen over al dat geklaag, dat is klagen voor gevorderden! (*)
(*) Rik Prikkel
partje 5 is mooi geformuleerd. Zal ik naar verwijzen als iemand weer eens uitroept ” het is niet eeeeeerlijk” als de buurman meer verdient dan die persoon, of zoiets. Het leven is gewoon “niets” tegenover jou of een ander! (en ja ik weet dat het ook bij partje 4 past)
de rest ook mooi Bart, t blijft leuk je anti klagen!
Hoi “Ewa”,
Dank voor je reactie. Leuk dat je het inde praktijk gaat gebruiken. Daar is Anti-klagen tenslotte voor bedoeld: onze eigen omgeving helpen met het bewust minder mopperen. Zegt het voort! 🙂
Groeten,
Bart